Jak połączyć się z bazą danych eWUŚ
W tej poradzie wyjaśniamy kroki do połączenia z bazą danych eWUŚ. eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) to system, który umożliwia natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. W aplikacji Lekarz PLUS można wybrać świadczenia refundowane takie jak: recepty oraz skierowania.
Dane logowania do eWUŚ w aplikacji Lekarz PLUS są zależne od wybranego oddziału NFZ
Dla oddziałów NFZ:
- 02. Kujawsko-Pomorski
- 03. Lubelski
- 07. Mazowiecki
- 10. Podlaski
- 13. Świętokrzyski
- 14. Warmińsko-Mazurski
- 16. Wielkopolski
- 17. Zachodniopomorski
Należy wprowadzić swój login i hasło:

Dla oddziałów NFZ:
01. Dolnośląski
04. Lubuski
05. Łódzki
06. Małopolski
08. Opolski
09. Podkarpacki
11Pomorski
12.Śląski
Należy wybrać Typ kontrahenta:
- Świadczeniodawca – w przypadku świadczeniodawców posiadających ważną umowę z NFZ oraz personelu świadczeniodawcy, któremu nadano uprawnienia do korzystania z eWUŚ;
- Osoba personelu – w przypadku prywatnych gabinetów, nieposiadających podpisanej umowy z NFZ.
Następnie wprowadzić kod, login i hasło:
Logowanie eWUŚ - Uwierzytelnienie z wykorzystaniem kodów TOTP.
Aby korzystać z eWUŚ z uwierzytelnieniem TOTP, należy wcześniej skonfigurować logowanie wieloskładnikowe (MFA) z użyciem aplikacji uwierzytelniającej, takiej jak Google Authenticator, w odpowiednim portalu właściwego wojewódzkiego oddziału NFZ . Podczas każdego logowania do eWUŚ wymagane będzie podanie kodu TOTP — zarówno przy pierwszym logowaniu i sprawdzaniu ubezpieczenia, jak i po wygaśnięciu sesji (która trwa około 30 minut).
Dodatkowo w ustawieniach eWUŚ oraz w oknie uwierzytelnienia TOTP dodano możliwość wyłączenia automatycznego sprawdzania ubezpieczenia pacjenta podczas wizyty. Dzięki temu, zwłaszcza przy korzystaniu z TOTP, nie będzie dochodziło do automatycznego „wywołania” eWUŚ, które wymagałoby natychmiastowego podania kodu. Lekarz będzie mógł sam zdecydować, kiedy chce wykonać sprawdzenie i wybrać tę opcję ręcznie.
Logowanie eWUŚ - Automatyczne uwierzytelnienie w oparciu o kody sekret
Wymagane jest wcześniejsze skonfigurowanie uwierzytelnienia MFA w oparciu o aplikację uwierzytelniającą (np. Google Authenticator) w portalu/serwisie właściwym dla wojewódzkiego NFZ i pozyskanie kodu secret.
UWAGA: W systemach SZOI i SNRL kod sekret jest wyświetlany wyłącznie podczas konfiguracji MFA i nie ma możliwości jego ponownego wyświetlenia dla wcześniej skonfigurowanego konta. Jeśli metoda została już skonfigurowana, należy usunąć obecną konfigurację i przeprowadzić ją ponownie.
Autoryzacja z wykorzystaniem tej metody odbywa się automatycznie, bez działania ze strony klienta. Wpisany kod sekret automatycznie wywołuje odpowiednie uwierzytelnienie podczas komunikacji z eWUŚ.
Zmiana hasła do eWuś z poziomu aplikacji LP
Zmiana hasła odbywa się bezpośrednio w aplikacji Lekarz PLUS, w zakładce logowania do eWUŚ, a nowe hasło jest automatycznie zapisywane w głównym systemie eWUŚ.
Instrukcja uzyskiwania dostępu do systemu eWUŚ
Wszystkie niezbędne dane do konfiguracji dostępu do eWUŚ w aplikacji Lekarz PLUS powinny zostać pozyskane na podstawie wniosku o dostęp do systemu eWUŚ. Poniżej przedstawiamy krótką instrukcję, w jaki sposób należy zawnioskować o taki dostęp.
- Aby wnioskować o dostęp należy posiadać konto na Portalu, właściwym ze względu na miejsce realizacji umowy lub miejsce potwierdzenia prawa wykonywania zawodu medycznego.
Jest to odpowiednio:
System Zarządzania Obiegiem Informacji (SZOI) lub System Numerowania Recept Lekarskich (SNRL) dla oddziałów Funduszu prowadzonych w następujących województwach:
- mazowieckim
- świętokrzyskim,
- kujawsko-pomorskim,
- lubelskim,
- wielkopolskim,
- warmińsko-mazurskim,
- podlaskim,
- zachodniopomorskim
lub
Portal Świadczeniodawcy (podmioty posiadające umowę z NFZ) lub Portal Personelu (podmioty prywatne, bez umowy z NFZ) dla oddziałów Funduszu prowadzonych w następujących województwach:
- pomorskim,
- lubuskim,
- dolnośląskim,
- opolskim,
- łódzkim,
- śląskim,
- małopolskim,
- podkarpackim.
2. Po zalogowaniu do odpowiedniego Portalu należy złożyć wniosek o nadanie upoważnienia do korzystania z systemu eWUŚ.
Wniosek obejmuje:
- dane identyfikacyjne podmiotu (zwłaszcza numer identyfikacyjny świadczeniodawcy określony przez Fundusz lub numer PESEL).
- zobowiązanie podmiotu do przestrzegania przepisów zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania danych, a także zasad zachowania w tajemnicy i nieujawniania informacji pozyskanych z Funduszu.
3. Po pozytywnej weryfikacji wniosku podmiot uzyskuje od Funduszu upoważnienie do korzystania z usługi eWUŚ, a w systemie udostępniony zostaje wniosek o nadanie uprawnień lokalnego administratora eWUŚ:
4. Wypełnij elektroniczny wniosek o nadanie uprawnień lokalnego administratora eWUŚ, który pojawi się w systemie.
Po tym, jak wojewódzki oddział Funduszu zaakceptuje wniosek, wskazana przez podmiot osoba otrzyma uprawnienia lokalnego administratora eWUŚ. Pozwalają one na:
- występowanie do Funduszu o sporządzenie dokumentu, który potwierdza prawo do świadczeń przez usługę eWUŚ
- nadawanie i odbieranie operatorom eWUŚ uprawnień do występowania o sporządzenie dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń przez usługę eWUŚ.
Przed nadaniem uprawnień do występowania do Funduszu o sporządzenie dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń przez usługę eWUŚ operatorzy e-WUŚ oraz lokalni administratorzy muszą podpisać oświadczenie oraz otrzymać od podmiotu upoważnienie do korzystania z usługi eWUŚ.
Okres ważności uprawnienia do korzystania z systemu eWUŚ
Uprawnienia do korzystania z systemu eWUŚ są ważne przez 3 lata. Po upływie tego okresu wygasają i należy wygenerować nowy wniosek o uprawnienia.
Instrukcja ponawiania ważności uprawnień - TUTAJ