Porady dla lekarzy

Instrukcje

Jak połączyć się z bazą danych eWUŚ

17-06-2024
W tej poradzie wyjaśniamy kroki do połączenia z bazą danych eWUŚ. eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) to system, który umożliwia natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. W aplikacji Lekarz PLUS można wybrać świadczenia refundowane takie jak: recepty oraz skierowania. Dane logowania do eWUŚ w...

W tej poradzie wyjaśniamy kroki do połączenia z bazą danych eWUŚ. eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) to system, który umożliwia natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. W aplikacji Lekarz PLUS można wybrać świadczenia refundowane takie jak: recepty oraz skierowania.

Spis treści

    Dane logowania do eWUŚ w aplikacji Lekarz PLUS są zależne od wybranego oddziału NFZ

    Dla oddziałów NFZ:


    • 02. Kujawsko-Pomorski
    • 03. Lubelski
    • 07. Mazowiecki
    • 10. Podlaski
    • 13. Świętokrzyski
    • 14. Warmińsko-Mazurski
    • 16. Wielkopolski
    • 17. Zachodniopomorski

    Należy wprowadzić swój login i hasło:

    obraz (39)

    Dla oddziałów NFZ:


    01. Dolnośląski

    04. Lubuski

    05. Łódzki

    06. Małopolski

    08. Opolski

    09. Podkarpacki

    11Pomorski

    12.Śląski


    Należy wybrać Typ kontrahenta:


    • Świadczeniodawca – w przypadku świadczeniodawców posiadających ważną umowę z NFZ oraz personelu świadczeniodawcy, któremu nadano uprawnienia do korzystania z eWUŚ;
    • Osoba personelu – w przypadku prywatnych gabinetów, nieposiadających podpisanej umowy z NFZ.

    Następnie wprowadzić kod, login i hasło:


    obraz (40)

    Logowanie eWUŚ - Uwierzytelnienie z wykorzystaniem kodów TOTP.

    Aby korzystać z eWUŚ z uwierzytelnieniem TOTP, należy wcześniej skonfigurować logowanie wieloskładnikowe (MFA) z użyciem aplikacji uwierzytelniającej, takiej jak Google Authenticator, w odpowiednim portalu właściwego wojewódzkiego oddziału NFZ . Podczas każdego logowania do eWUŚ wymagane będzie podanie kodu TOTP — zarówno przy pierwszym logowaniu i sprawdzaniu ubezpieczenia, jak i po wygaśnięciu sesji (która trwa około 30 minut).


    Dodatkowo w ustawieniach eWUŚ oraz w oknie uwierzytelnienia TOTP dodano możliwość wyłączenia automatycznego sprawdzania ubezpieczenia pacjenta podczas wizyty. Dzięki temu, zwłaszcza przy korzystaniu z TOTP, nie będzie dochodziło do automatycznego „wywołania” eWUŚ, które wymagałoby natychmiastowego podania kodu. Lekarz będzie mógł sam zdecydować, kiedy chce wykonać sprawdzenie i wybrać tę opcję ręcznie.

    Logowanie eWUŚ - Automatyczne uwierzytelnienie w oparciu o kody sekret

    Wymagane jest wcześniejsze skonfigurowanie uwierzytelnienia MFA w oparciu o aplikację uwierzytelniającą (np. Google Authenticator) w portalu/serwisie właściwym dla wojewódzkiego NFZ i pozyskanie kodu secret.


    UWAGA: W systemach SZOI i SNRL kod sekret jest wyświetlany wyłącznie podczas konfiguracji MFA i nie ma możliwości jego ponownego wyświetlenia dla wcześniej skonfigurowanego konta. Jeśli metoda została już skonfigurowana, należy usunąć obecną konfigurację i przeprowadzić ją ponownie.

    Autoryzacja z wykorzystaniem tej metody odbywa się automatycznie, bez działania ze strony klienta. Wpisany kod sekret automatycznie wywołuje odpowiednie uwierzytelnienie podczas komunikacji z eWUŚ.

    Zmiana hasła do eWuś z poziomu aplikacji LP

    Zmiana hasła odbywa się bezpośrednio w aplikacji Lekarz PLUS, w zakładce logowania do eWUŚ, a nowe hasło jest automatycznie zapisywane w głównym systemie eWUŚ.


    obraz (22) (1)

    Instrukcja uzyskiwania dostępu do systemu eWUŚ

    Wszystkie niezbędne dane do konfiguracji dostępu do eWUŚ w aplikacji Lekarz PLUS powinny zostać pozyskane na podstawie wniosku o dostęp do systemu eWUŚ. Poniżej przedstawiamy krótką instrukcję, w jaki sposób należy zawnioskować o taki dostęp.

    1. Aby wnioskować o dostęp należy posiadać konto na Portalu, właściwym ze względu na miejsce realizacji umowy lub miejsce potwierdzenia prawa wykonywania zawodu medycznego.

    Jest to odpowiednio:

    System Zarządzania Obiegiem Informacji (SZOI) lub System Numerowania Recept Lekarskich (SNRL) dla oddziałów Funduszu prowadzonych w następujących województwach:


    • mazowieckim
    • świętokrzyskim,
    • kujawsko-pomorskim,
    • lubelskim,
    • wielkopolskim,
    • warmińsko-mazurskim,
    • podlaskim,
    • zachodniopomorskim

    lub

    Portal Świadczeniodawcy (podmioty posiadające umowę z NFZ) lub Portal Personelu (podmioty prywatne, bez umowy z NFZ) dla oddziałów Funduszu prowadzonych w następujących województwach:


    • pomorskim,
    • lubuskim,
    • dolnośląskim,
    • opolskim,
    • łódzkim,
    • śląskim,
    • małopolskim,
    • podkarpackim.

    2. Po zalogowaniu do odpowiedniego Portalu należy złożyć wniosek o nadanie upoważnienia do korzystania z systemu eWUŚ.

    Wniosek obejmuje:


    • dane identyfikacyjne podmiotu (zwłaszcza numer identyfikacyjny świadczeniodawcy określony przez Fundusz lub numer PESEL).
    • zobowiązanie podmiotu do przestrzegania przepisów zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania danych, a także zasad zachowania w tajemnicy i nieujawniania informacji pozyskanych z Funduszu.

    3. Po pozytywnej weryfikacji wniosku podmiot uzyskuje od Funduszu upoważnienie do korzystania z usługi eWUŚ, a w systemie udostępniony zostaje wniosek o nadanie uprawnień lokalnego administratora eWUŚ:


    4. Wypełnij elektroniczny wniosek o nadanie uprawnień lokalnego administratora eWUŚ, który pojawi się w systemie.


    Po tym, jak wojewódzki oddział Funduszu zaakceptuje wniosek, wskazana przez podmiot osoba otrzyma uprawnienia lokalnego administratora eWUŚ. Pozwalają one na:


    • występowanie do Funduszu o sporządzenie dokumentu, który potwierdza prawo do świadczeń przez usługę eWUŚ
    • nadawanie i odbieranie operatorom eWUŚ uprawnień do występowania o sporządzenie dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń przez usługę eWUŚ.

    Przed nadaniem uprawnień do występowania do Funduszu o sporządzenie dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń przez usługę eWUŚ operatorzy e-WUŚ oraz lokalni administratorzy muszą podpisać oświadczenie oraz otrzymać od podmiotu upoważnienie do korzystania z usługi eWUŚ.

    Okres ważności uprawnienia do korzystania z systemu eWUŚ

    Uprawnienia do korzystania z systemu eWUŚ są ważne przez 3 lata. Po upływie tego okresu wygasają i należy wygenerować nowy wniosek o uprawnienia.


    Instrukcja ponawiania ważności uprawnień - TUTAJ