Porady dla lekarzy
Skuteczny i legalny marketing medyczny, czyli jak promować swój gabinet w internecie?
Internet to doskonałe miejsce do pozyskiwania potencjalnych pacjentów. Zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy to wiele osób poszukuje informacji na temat gabinetów lekarskich właśnie w sieci. Promowanie swojej działalności w internecie może Ci zatem przynieść wiele korzyści - pod warunkiem, że będzie ono skuteczne i zgodne z przepisami. Jak powinien wyglądać owocny i, co najważniejsze, legalny marketing medyczny? Sprawdźmy to.
Czym jest marketing medyczny?
Celem marketingu medycznego jest budowanie wizerunku gabinetu lekarskiego i zwiększanie jego rozpoznawalności, co w efekcie przekłada się na zdobywanie nowych pacjentów. Te założenia wydają się proste, prawda? Jak to jednak zwykle bywa, rzeczywistość jest bardziej skomplikowana. Obszar usług medycznych i działalności leczniczej jest silnie związany z zawodami zaufania publicznego, a to niesie za sobą prawne ograniczenia w kwestii promocji.
Marketing dotyczący usług medycznych powinien zatem polegać nie na otwartym promowaniu gabinetu medycznego, lecz na informowaniu pacjentów o jego działalności. Na fanpage'u w mediach społecznościowych czy też na stronach internetowych możesz zgodnie z obowiązującymi przepisami:
- powiadamiać o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych,
- podawać miejsce, dni i godziny przyjęć,
- opisywać swoje doświadczenie zawodowe, tytuły naukowe, specjalizację i szczególne uprawnienia,
- zamieszczać numer telefonu lub inne dane kontaktowe dla pacjenta,
- opublikować cennik wraz z dostępnymi metodami płatności (dozwolone wyłącznie na stronie internetowej lub pod numerem informacyjnym).
Reklama usług medycznych – tych działań unikaj
Czego unikać przy promowaniu gabinetu? Jak wskazuje Ustawa o działalności leczniczej, marketing lekarza nie może mieć cech reklamy. Należy zatem całkowicie zrezygnować z perswazyjnych komunikatów, porównywania własnych usług z konkurencją czy też opisywania swojej placówki jako najlepszej w okolicy. Wystrzegaj się również promowania metod leczenia z gwarancją ich pełnej skuteczności.
Zakaz reklamy usług medycznych jest ponadto regulowany przez jedną z uchwał Naczelnej Izby Lekarskiej. Uchwała Nr 29/11/VI z dnia 16 grudnia 2011 nie tylko precyzuje, jakie treści marketingowe są dozwolone, ale też określa ich prawidłową formę. Zgodnie z tym dokumentem informacje o działalności leczniczej mogą być podawane do wiadomości publicznej:
- na nie więcej niż dwóch tablicach ogłoszeniowych umieszczonych przed placówką medyczną (tyle samo tablic możesz umieścić dodatkowo przy drodze dojazdowej do Twojego gabinetu),
- w rubryce ogłoszeń prasowych obejmującej usługi medyczne,
- za pośrednictwem telefonów informacyjnych,
- za pomocą informatorów medycznych,
- poprzez strony internetowe.
Etyczny marketing medyczny nie tylko pozwoli Ci uniknąć problemów z prawem, ale i pomoże zbudować autorytet u odbiorców, zwłaszcza jeśli chcesz pozyskać potencjalnych pacjentów dzięki internetowi. Dobry wizerunek placówki medycznej oraz pozytywne opinie o lekarzu to dla wielu osób kluczowe kwestie przy wyborze gabinetu. Strategia marketingowa oparta na transparentności z czasem zaprocentuje.
Skuteczny marketing medyczny - kilka praktycznych porad
Wiesz już, czego unikać przy promocji usług medycznych. Zastanówmy się zatem, jakie działania marketingowe są dozwolone oraz jak je prowadzić, aby przynosiły wymierne efekty.
Załóż swoją stronę internetową
Jeżeli chcesz zaznajomić nowych pacjentów z zakresem oferowanych usług, opisać swoje doświadczenie zawodowe, a także legalnie przedstawić cennik, postaw na własną medyczną stronę internetową. W takiej witrynie możesz zamieścić wszystkie elementy dotyczące swojej działalności, które uważasz za przydatne dla pacjenta, m.in.: informacje o oferowanych usługach, możliwościach kontaktu czy zatrudnianym personelu.
Stworzenie strony internetowej placówki z branży medycznej najlepiej powierzyć profesjonaliście, tak aby Twoje miejsce w sieci nie tylko dobrze się prezentowało, ale też było w pełni funkcjonalne dla użytkownika. Możliwość wyszukania w internecie wiarygodnych treści o Tobie i Twoim gabinecie, w dodatku podanych w estetycznej formie, sprawi, że łatwiej będzie Ci zdobyć zaufanie odbiorców.
Postaw na blog z poradami medycznymi
Przydatnym elementem marketingu medycznego może być również blog z poradami dla pacjentów. Po pierwsze, wartościowe teksty opowiadające o dolegliwościach z zakresu Twojej specjalizacji (edukacja pacjentów) będą kolejną cegiełką budującą Twoją wiarygodność. Po drugie - artykuły pomogą trafić do Ciebie osobom poszukującym informacji na temat swoich dolegliwości.
Teksty możesz zamieszczać na internetowej stronie placówki jako krótkie Q&A (pytania i odpowiedzi) lub dłuższe, kompleksowe artykuły. Warto postawić na dłuższe formy - pozwolą Ci one skuteczniej pozyskać odbiorców wpisujących daną frazę w wyszukiwarkę.
Tworzenie artykułów, zwłaszcza jeśli nie masz czasu na pisanie, warto powierzyć specjaliście w tej dziedzinie, czyli copywriterowi. Wybierz osobę zaznajomioną z zasadami SEO i przed publikacją sprawdzaj jej teksty pod kątem merytorycznym. Takie działanie z zakresu marketingu medycznego może przynieść Ci wymierne korzyści, a przy tym nie wymaga dużych nakładów finansowych.
Stwórz profil Google Moja Firma
Wizytówka w profilu Google Moja Firma to kolejny element strategii marketingowej, które umożliwi Ci promowanie usług medycznych w sposób skuteczny i zgodny z prawem. Z tym narzędziem łatwo zadecydujesz, jakie informacje o gabinecie udostępniać w sieci oraz na Mapach Google.
Dzięki niemu Twoi pacjenci będą mogli łatwo sprawdzić godziny otwarcia placówki, znaleźć jej dokładny adres i położenie na mapie, a także wyszukać numer telefonu lub inne dane kontaktowe. Wystarczy, że wpiszą nazwę placówki lub Twoje nazwisko w wyszukiwarkę - łatwiej być nie może! Stworzenie wizytówki jest bezpłatne. Potrzebujesz do tego tylko konta Google i odrobiny wolnego czasu.
Skorzystaj z Google Ads
Prawne ograniczenia marketingu medycznego zabraniają co prawda reklamowania gabinetów lekarskich, lecz nie oznacza to, że musisz zrezygnować z bardziej bezpośrednich metod promocji. Możesz bez przeszkód prezentować swoją placówkę w Google Ads, wykupując linki sponsorowane.
Warunkiem jest oczywiście przekaz czysto informacyjny, pozbawiony elementów perswazji czy wartościowania (unikaj określeń takich jak np. „najlepszy gabinet w mieście” czy „najskuteczniejsze leczenie dolegliwości”).
Marketing placówek medycznych w Google Ads warto oprzeć o lokalizację, tak aby wyszukiwarka proponowała Twój gabinet po wpisaniu fraz związanych z miejscowością, w której działasz. Jeżeli chcesz się zdecydować na tę formę promocji, niezbędne będzie stworzenie uprzednio strony internetowej, do której reklama w Google przeniesie zainteresowaną osobę po kliknięciu w link.
Aktualizuj fanpage w social mediach
Jak prowadzić marketing w usługach medycznych za pomocą mediów społecznościowych? To łatwiejsze niż myślisz! Na początek warto zadbać o ciągłość publikacji – kiedy Twój profil będzie "żywy" i pełen nowych treści, łatwiej będzie Ci zdobyć rozpoznawalność oraz podtrzymać relację z obecnymi pacjentami.
Jeżeli prowadzisz bardziej rozbudowaną działalność i możesz sobie pozwolić na zatrudnienie specjalisty do prowadzenia Facebooka czy Instagrama, warto się zdecydować na taki krok. Podstawowy social media marketing można jednak prowadzić na własną rękę - krótkie treści informujące o aktualnościach dotyczących Twojego gabinetu z pewnością będą przydatne dla pacjentów.
Teraz już wiesz, jak prowadzić marketing usług medycznych
Artykuł za nami! Znasz już przydatne narzędzia do marketingu medycznego, które ułatwią Ci dotarcie do nowych pacjentów i budowanie pozytywnego wizerunku swojego gabinetu. Zdecydujesz się na założenie strony internetowej, a może postawisz na profil Google Moja Firma? Dla uzyskania jak najlepszych efektów polecamy połączyć różne kanały i formy promocji usług.