26 Lipiec 2024 | Zarządzanie gabinetem

Co zrobić, jeśli pacjent nie zgłosił się na wizytę?

Nieobecność pacjenta na zaplanowanej wizycie to problem wielu gabinetów lekarskich. Taka sytuacja ma wiele minusów nie tylko dla samego specjalisty, ale i innych pacjentów. Co można zrobić, jeżeli pacjent nie zgłosił się na wizytę i jak temu zapobiegać? Odpowiadamy.

Spis treści

Nieobecność pacjenta na wizycie to powszechny problem

Wiele mówi się o tym, że pacjenci mają trudności z tym, aby dostać się do lekarza. Problem ten dotyczy w przeważającym stopniu publicznej opieki zdrowotnej, lecz zdarza się również w sektorze prywatnym, zwłaszcza w przypadku najbardziej utytułowanych specjalistów oraz wąskich specjalizacji. Mimo tego... nieobecności pacjentów na umówionych wizytach sięgają niekiedy nawet 30% wszystkich umówionych terminów w ciągu danego dnia.

Powody nieobecności są różne - od zdarzeń losowych po zapominalstwo. Często zdarza się też, że pacjenci zapisują się do kilku różnych placówek i koniec końców idą na wizytę tam, gdzie szybciej zwolni im się termin, a pozostałych zapisów nie odwołują. Przez nieodbyte wizyty lekarze tracą nie tylko czas, ale i pieniądze. Gdyby termin zwolnił się wcześniej, mógłby przecież skorzystać z niego inny pacjent.

Pacjent nie zgłosił się na wizytę - co robić?

Gdy czas upływa, a pacjent nie pojawia się na umówionej wizycie, niewiele możemy zrobić. Jednak czy aby na pewno? Na takie sytuacje warto opracować strategię, która da nam szansę na zminimalizowane strat i pomoże zapobiegać podobnym problemom w przyszłości.

Skontaktuj się z pacjentem

Pierwszym krokiem, jaki warto podjąć, jest próba skontaktowania się z pacjentem, aby ustalić przyczynę nieobecności. Być może pacjent właśnie utknął w korku i po prostu się spóźni, a nie pomyślał, aby powiadomić o tym specjalistę lub rejestrację? W ten sposób dowiesz się, na czym stoisz - czy warto jeszcze trochę poczekać, czy może zająć się innymi obowiązkami.

Udokumentuj nieobecności

Dokumentuj nieobecności pacjenta w jego kartotece. Należy zanotować datę i godzinę wizyty oraz fakt, że pacjent się nie stawił. Warto również zapisać wyniki próby kontaktu.

Opracuj politykę dotyczącą nieobecności

Wzorem niektórych placówek medycznych możesz zdecydować się na tzw. czarną listę i założyć, że pacjenci, którzy nagminnie nie pojawiają się na wizytach, nie będą mieli już możliwości nowych zapisów. Pamiętaj, że aby ten przepis skutecznie działał, uprzednio musisz poinformować o nim pacjentów.

Istnieją gabinety, które zdecydowały się pójść krok dalej, wprowadzając zaliczki, które w wypadku nieodbytej wizyty są bezzwrotne. Choć metoda ta może być skuteczna, warto być ostrożnym i dobrze przemyśleć jej zastosowanie, tak aby nie zniechęcić pacjentów do swojego gabinetu.

Zapobiegaj

Mówi się, że lepiej zapobiegać niż leczyć i dokładnie tak samo jest w przypadku nieodbytych wizyt. Aby zmniejszyć ich odsetek, przypominaj pacjentom o umówionych terminach. Najlepiej sprawdzą się do tego automatyczne powiadomienia SMS (funkcjonalność dostępna w programie Lekarz PLUS). Postaraj się też, aby pacjenci mogli odpowiednio wcześnie w łatwy sposób odwołać wizytę - dzięki temu ze zwolnionego terminu będzie mogła skorzystać inna osoba.