Porady dla lekarzy

Instrukcje

Jak połączyć się z bazą danych eWUŚ

17-06-2024
W tej poradzie wyjaśniamy kroki do połączenia z bazą danych eWUŚ. eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) to system, który umożliwia natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. W aplikacji Lekarz PLUS można wybrać świadczenia...

W tej poradzie wyjaśniamy kroki do połączenia z bazą danych eWUŚ. eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) to system, który umożliwia natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. W aplikacji Lekarz PLUS można wybrać świadczenia refundowane takie jak: recepty oraz skierowania.

Spis treści

    Dane logowania do eWUŚ w aplikacji Lekarz PLUS są zależne od wybranego oddziału NFZ

    Dla oddziałów NFZ:

    • 02. Kujawsko-Pomorski
    • 03. Lubelski
    • 07. Mazowiecki
    • 10. Podlaski
    • 13. Świętokrzyski
    • 14. Warmińsko-Mazurski
    • 16. Wielkopolski
    • 17. Zachodniopomorski

    Należy wprowadzić swój login i hasło:

    lekarz 1

    Dla oddziałów NFZ:

    01. Dolnośląski

    04. Lubuski

    05. Łódzki

    06. Małopolski

    08. Opolski

    09. Podkarpacki

    11Pomorski

    12.Śląski

    Należy wybrać Typ kontrahenta:

    • Świadczeniodawca – w przypadku świadczeniodawców posiadających ważną umowę z NFZ oraz personelu świadczeniodawcy, któremu nadano uprawnienia do korzystania z eWUŚ;
    • Osoba personelu – w przypadku prywatnych gabinetów, nieposiadających podpisanej umowy z NFZ.

    Następnie wprowadzić kod, login i hasło:

    lekarz 2

    Wszystkie niezbędne dane do konfiguracji dostępu do eWUŚ w aplikacji Lekarz PLUS powinny zostać pozyskane na podstawie wniosku o dostęp do systemu eWUŚ. Poniżej przedstawiamy krótką instrukcję, w jaki sposób należy zawnioskować o taki dostęp.

    Instrukcja uzyskiwania dostępu do systemu eWUŚ

    1. Aby wnioskować o dostęp należy posiadać konto na Portalu, właściwym ze względu na miejsce realizacji umowy lub miejsce potwierdzenia prawa wykonywania zawodu medycznego.

    Jest to odpowiednio:

    System Zarządzania Obiegiem Informacji (SZOI) lub System Numerowania Recept Lekarskich (SNRL) dla oddziałów Funduszu prowadzonych w następujących województwach:

    • mazowieckim
    • świętokrzyskim,
    • kujawsko-pomorskim,
    • lubelskim,
    • wielkopolskim,
    • warmińsko-mazurskim,
    • podlaskim,
    • zachodniopomorskim

    lub

    Portal Świadczeniodawcy (podmioty posiadające umowę z NFZ) lub Portal Personelu (podmioty prywatne, bez umowy z NFZ) dla oddziałów Funduszu prowadzonych w następujących województwach:

    • pomorskim,
    • lubuskim,
    • dolnośląskim,
    • opolskim,
    • łódzkim,
    • śląskim,
    • małopolskim,
    • podkarpackim.
    1. Po zalogowaniu do odpowiedniego Portalu należy złożyć wniosek o nadanie upoważnienia do korzystania z systemu eWUŚ.

    Wniosek obejmuje:

    • dane identyfikacyjne podmiotu (zwłaszcza numer identyfikacyjny świadczeniodawcy określony przez Fundusz lub numer PESEL).
    • zobowiązanie podmiotu do przestrzegania przepisów zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania danych, a także zasad zachowania w tajemnicy i nieujawniania informacji pozyskanych z Funduszu.

    Po pozytywnej weryfikacji wniosku podmiot uzyskuje od Funduszu upoważnienie do korzystania z usługi eWUŚ, a w systemie udostępniony zostaje wniosek o nadanie uprawnień lokalnego administratora eWUŚ:

    1. Wypełnij elektroniczny wniosek o nadanie uprawnień lokalnego administratora eWUŚ, który pojawi się w systemie.
    2. Po tym, jak wojewódzki oddział Funduszu zaakceptuje wniosek, wskazana przez podmiot osoba otrzyma uprawnienia lokalnego administratora eWUŚ. Pozwalają one na:
    • występowanie do Funduszu o sporządzenie dokumentu, który potwierdza prawo do świadczeń przez usługę eWUŚ
    • nadawanie i odbieranie operatorom eWUŚ uprawnień do występowania o sporządzenie dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń przez usługę eWUŚ.
    1. Przed nadaniem uprawnień do występowania do Funduszu o sporządzenie dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń przez usługę eWUŚ operatorzy e-WUŚ oraz lokalni administratorzy muszą podpisać oświadczenie oraz otrzymać od podmiotu upoważnienie do korzystania z usługi eWUŚ.