
Jak połączyć się z bazą danych eWUŚ
W tej poradzie wyjaśniamy kroki do połączenia z bazą danych eWUŚ. eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) to system, który umożliwia natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. W aplikacji Lekarz PLUS można wybrać świadczenia refundowane takie jak: recepty oraz skierowania.
Dane logowania do eWUŚ w aplikacji Lekarz PLUS są zależne od wybranego oddziału NFZ
Dla oddziałów NFZ:
- 02. Kujawsko-Pomorski
- 03. Lubelski
- 07. Mazowiecki
- 10. Podlaski
- 13. Świętokrzyski
- 14. Warmińsko-Mazurski
- 16. Wielkopolski
- 17. Zachodniopomorski
Należy wprowadzić swój login i hasło:

Dla oddziałów NFZ:
01. Dolnośląski
04. Lubuski
05. Łódzki
06. Małopolski
08. Opolski
09. Podkarpacki
11Pomorski
12.Śląski
Należy wybrać Typ kontrahenta:
- Świadczeniodawca – w przypadku świadczeniodawców posiadających ważną umowę z NFZ oraz personelu świadczeniodawcy, któremu nadano uprawnienia do korzystania z eWUŚ;
- Osoba personelu – w przypadku prywatnych gabinetów, nieposiadających podpisanej umowy z NFZ.
Następnie wprowadzić kod, login i hasło:

Wszystkie niezbędne dane do konfiguracji dostępu do eWUŚ w aplikacji Lekarz PLUS powinny zostać pozyskane na podstawie wniosku o dostęp do systemu eWUŚ. Poniżej przedstawiamy krótką instrukcję, w jaki sposób należy zawnioskować o taki dostęp.
Instrukcja uzyskiwania dostępu do systemu eWUŚ
- Aby wnioskować o dostęp należy posiadać konto na Portalu, właściwym ze względu na miejsce realizacji umowy lub miejsce potwierdzenia prawa wykonywania zawodu medycznego.
Jest to odpowiednio:
System Zarządzania Obiegiem Informacji (SZOI) lub System Numerowania Recept Lekarskich (SNRL) dla oddziałów Funduszu prowadzonych w następujących województwach:
- mazowieckim
- świętokrzyskim,
- kujawsko-pomorskim,
- lubelskim,
- wielkopolskim,
- warmińsko-mazurskim,
- podlaskim,
- zachodniopomorskim
lub
Portal Świadczeniodawcy (podmioty posiadające umowę z NFZ) lub Portal Personelu (podmioty prywatne, bez umowy z NFZ) dla oddziałów Funduszu prowadzonych w następujących województwach:
- pomorskim,
- lubuskim,
- dolnośląskim,
- opolskim,
- łódzkim,
- śląskim,
- małopolskim,
- podkarpackim.
- Po zalogowaniu do odpowiedniego Portalu należy złożyć wniosek o nadanie upoważnienia do korzystania z systemu eWUŚ.
Wniosek obejmuje:
- dane identyfikacyjne podmiotu (zwłaszcza numer identyfikacyjny świadczeniodawcy określony przez Fundusz lub numer PESEL).
- zobowiązanie podmiotu do przestrzegania przepisów zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania danych, a także zasad zachowania w tajemnicy i nieujawniania informacji pozyskanych z Funduszu.
Po pozytywnej weryfikacji wniosku podmiot uzyskuje od Funduszu upoważnienie do korzystania z usługi eWUŚ, a w systemie udostępniony zostaje wniosek o nadanie uprawnień lokalnego administratora eWUŚ:
- Wypełnij elektroniczny wniosek o nadanie uprawnień lokalnego administratora eWUŚ, który pojawi się w systemie.
- Po tym, jak wojewódzki oddział Funduszu zaakceptuje wniosek, wskazana przez podmiot osoba otrzyma uprawnienia lokalnego administratora eWUŚ. Pozwalają one na:
- występowanie do Funduszu o sporządzenie dokumentu, który potwierdza prawo do świadczeń przez usługę eWUŚ
- nadawanie i odbieranie operatorom eWUŚ uprawnień do występowania o sporządzenie dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń przez usługę eWUŚ.
- Przed nadaniem uprawnień do występowania do Funduszu o sporządzenie dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń przez usługę eWUŚ operatorzy e-WUŚ oraz lokalni administratorzy muszą podpisać oświadczenie oraz otrzymać od podmiotu upoważnienie do korzystania z usługi eWUŚ.