Porady dla lekarzy
Jak promować gabinet lekarski w mediach społecznościowych?
Dla wielu z nas media społecznościowe to stały element każdego dnia - zaglądamy do nich regularnie. Social media będą zatem świetnym miejscem, jeżeli chcesz wypromować swój gabinet lekarski. Jak skutecznie docierać do pacjentów za pomocą najpopularniejszych platform? Poznaj kilka wskazówek.
Gabinet lekarski w mediach społecznościowych - jakie daje korzyści?
Na początek zastanówmy się, z jakich powodów warto poświęcać czas na założenie i prowadzenie social mediów gabinetu lekarskiego.
Promowanie gabinetu
Co zrobić, aby jak najwięcej pacjentów dowiedziało się o działalności Twojego gabinetu? Niezależnie od tego, czy działasz dopiero od niedawna, czy od lat, warto zaznaczyć swoją obecność w internecie. Wielu pacjentów przed podjęciem decyzji o wizycie u danego specjalisty chce dowiedzieć się o nim więcej w sieci. Jednym z kanałów, który na to pozwala, są właśnie social media. Załóż profil gabinetu, uzupełnij najważniejsze informacje i zadbaj o estetyczne zdjęcia - to dobry początek.
Budowanie pozytywnego wizerunku
Czy warto zamieszczać informacje o gabinecie w social mediach, skoro równie dobrze można opublikować je na stronie internetowej? Oczywiście - witryna www również jest świetnym miejscem do promowania gabinetu i warto ją założyć, lecz social media to kolejne miejsce, które pozwala kreować wizerunek. W mediach społecznościowych możesz zaprezentować specjalistyczną wiedzę, pisząc eksperckie posty czy informując o szkoleniach, w których uczestniczysz Ty lub Twój zespół. Dzięki temu zbudujesz wizerunek profesjonalisty.
Legalny marketing medyczny
Według prawa promocja usług medycznych nie może nosić cech reklamy. Zabronione jest m.in. nakłanianie do wizyty w gabinecie, gwarantowanie skuteczności leczenia, mówienie o jakości sprzętu medycznego czy jawne podawanie cen poszczególnych usług. Najlepiej zatem, aby publikowane treści miały charakter informacyjno-edukacyjny, co w social mediach można łatwo osiągnąć, publikując m.in. posty z poradami. Więcej o legalnej promocji gabinetu innymi kanałami przeczytasz w artykule Skuteczny i legalny marketing medyczny, czyli jak promować swój gabinet w internecie?.
Podtrzymywanie relacji z pacjentami
Social media są wprost stworzone do utrzymywania relacji z pacjentami. Zwłaszcza osoby leczące się długotrwale, które odwiedzają Twój gabinet lekarski regularnie, docenią publikowane na profilu informacje np. o godzinach pracy w okresach świątecznych czy też innych istotnych zmianach. Dodawanie tematycznych treści pomaga ponadto podtrzymać relację z pacjentami i lepiej zapaść im w pamięć.
Jak prowadzić social media gabinetu lekarskiego?
Od czego zacząć prowadzenie social mediów gabinetu? Na początek zastanów się, jakie treści chcesz publikować i jak wiele czasu jesteś w stanie na to poświęcić. Kluczowe jest także określenie grupy docelowej - możesz skupić się na podtrzymywaniu relacji z obecnymi pacjentami lub dążyć do promocji gabinetu wśród nowych osób, a także łączyć obie metody.
Jaki kanał social media wybrać?
Z powyższymi kwestiami wiążę się również wybór platformy. Profile gabinetów lekarskich najczęściej znaleźć można na Facebooku i Instagramie, czyli najpopularniejszych portalach społecznościowych, które doskonale sprawdzają się do udostępniania treści edukacyjnych w formie pisanej z dołączonym zdjęciem czy też dodawania informacji o funkcjonowaniu gabinetu.
W ostatnich latach ogromną popularność zdobył również TikTok, czyli serwis, na którym można publikować krótkie materiały wideo. Choć w naszym kraju nadal kojarzony jest on przede wszystkim z nastoletnimi użytkownikami, badania rynku pokazują, że coraz więcej dorosłych również z niego korzysta, a liczba użytkowników rośnie w błyskawicznym tempie. Jeżeli zatem wolisz tworzyć szybkie filmiki niż pisać długie posty, TikTok może okazać się dobrym wyborem.
Chcesz publikować na kilku platformach? To bardzo dobry pomysł - w ten sposób dotrzesz do większej liczby odbiorców. Zadbaj tylko o to, aby Twój wizerunek był spójny we wszystkich miejscach w sieci. Zwróć zatem uwagę na nazwę użytkownika, zdjęcie profilowe, opisy czy kolorystykę.
Jak często publikować?
Niezależnie od tego, jaką platformę wybierzesz, pamiętaj, że kluczowa jest regularność publikacji. Nie musisz dodawać nowych treści codziennie, jeśli nie masz na to czasu, ale warto zadbać o to, aby pojawiały się one częściej niż raz na kilka tygodni. W ten sposób podtrzymasz zainsteresowanie profilem gabinetu, a użytkownicy o nim nie zapomną. Publikowanie na bieżąco zachęci również nowych pacjentów szukających informacji o Twojej placówce w sieci.
Jakie treści publikować?
Promując swój gabinet lekarski w social mediach, zadbaj o to, aby dodawane treści były przydatne dla odbiorców, a jednocześnie nie przekraczały zasad prawnych. Najlepiej postawić zatem na promocję zdrowia, czyli publikację materiałów edukacyjnych, takich jak porady czy nowinki medyczne. W tekstach unikaj nadmiaru języka specjalistycznego, który mógłby być niezrozumiały dla pacjentów. Treści tego typu warto przeplatać informacjami z życia gabinetu.
Nie zapominaj ponadto o interakcji z odbiorcami. Zawsze odpisuj na komentarze, aby pacjenci widzieli Twoje zaangażowanie. W ten sposób łatwiej wyrobią sobie dobre zdanie o Twoim gabinecie.
Lekarz w social media - czy warto?
Nie ma wątpliwości, że warto poświęcić czas na prowadzenie mediów społecznościowych gabinetu lekarskiego. Pomogą ci one nie tylko podtrzymać relację z obecnymi pacjentami, ale także dotrzeć do nowych oraz budować pozytywny wizerunek.