18 Czerwiec 2024 | Instrukcje

Jak otrzymać certyfikat ZUS?

Certyfikat ZUS w systemie Lekarz PLUS jest niezbędny do wystawiania e-Recept, e-Skierowań i e-Zwolnień . Wyjaśniamy, jak go otrzymać.

Spis treści

Generowanie certyfikatu ZUS krok po kroku

  1. Zaloguj się do swojego profilu na portalu PUE ZUS i wybierz zakładkę z rolą lekarza.
zus 1

2. W roli lekarza z menu bocznego (lub z widoku głównego) wybierz zakładkę „Certyfikat z ZUS”.

zus 2

3. Aby złożyć wniosek, kliknij przycisk „Tak, chcę dostać certyfikat”.

zus 3

4. Podczas składania wniosku imię, nazwisko i PESEL lekarza zostaną automatycznie uzupełnione. Lekarz musi jedynie wpisać adres e-mail lub numer telefonu. Jest to potrzebne, aby ZUS mógł poinformować go o przygotowaniu certyfikatu.

zus 4

5. Następnie należy ustalić hasło do certyfikatu. Będzie oni potrzebne podczas pobierania certyfikatu i później przy podpisywaniu każdego dokumentu.

zus 5

6. Przed wysłaniem wniosku konieczne jest zapoznanie się z Regulaminem Usługi Certyfikat z ZUS. Jest on stale dostępny na portalu PUE ZUS. Znajdziesz go na każdym ekranie dotyczącym certyfikatu z ZUS.

zus 6

7. Jeżeli wszystkie dane lekarza są poprawne, kliknij przycisk „Wyślij wniosek". Jeżeli dane są nieaktualne, zaznacz opcję „Dane nie są poprawne” i złóż wniosek FZLA.

zus 7

8. Dopóki certyfikat nie będzie gotowy, po wejściu w zakładkę „Certyfikat z ZUS” zobaczysz informację o wystąpieniu o certyfikat i o przygotowywaniu certyfikatu przez ZUS.

zus 8

9. Kiedy otrzymasz informację, że certyfikat jest gotowy, wejdź w zakładkę „Certyfikaty z ZUS”. Pobierz certyfikat, klikając w przycisk „Chcę pobrać certyfikat”.

zus 9

10. Wpisz ustalone przez siebie hasło i kliknij „Pobierz certyfikat z ZUS”.

zus 10

11. W tym kroku pojawi się systemowe okienko zapisu pliku. Pamiętaj, aby wybrać takie miejsce w komputerze, do którego masz swobodny dostęp.

zus 11

Pamiętaj, że certyfikat pobiera się z PUE ZUS tylko raz. Po pobraniu nie będzie on dostępny z poziomu serwisu, dlatego ważne jest zapisanie go na komputerze.

Jak sprawdzić ważność certyfikatu ZUS

Jeżeli masz już certyfikat ZUS, pamiętaj, że jest on ważny przez 5 lat. Możesz złożyć wniosek o wydanie nowego na 28 dni przed upływem ważności. Okres ważności sprawdzisz na swoim profilu na PUE ZUS w zakładce „Certyfikaty”. W głównym oknie pojawi się informacja o dacie ważności certyfikatu. Jeżeli termin minął, zobaczysz tam komunikat o treści: „Nie masz ważnego certyfikatu. Możesz wystąpić o jego wydanie”.

Więcej informacji na temat certyfikatu znajdziesz pod tym adresem.