Porady dla lekarzy

Instrukcje

18-06-2024

Jak otrzymać certyfikat ZUS?

Certyfikat ZUS w systemie Lekarz PLUS jest niezbędny do wystawiania e-Recept, e-Skierowań i e-Zwolnień . Wyjaśniamy, jak go otrzymać.

Spis treści

    Generowanie certyfikatu ZUS krok po kroku

    1. Zaloguj się do swojego profilu na portalu PUE ZUS i wybierz zakładkę z rolą lekarza.
    zus 1

    1. W roli lekarza z menu bocznego (lub z widoku głównego) wybierz zakładkę „Certyfikat z ZUS”.

    zus 2

    1. Aby złożyć wniosek, kliknij przycisk „Tak, chcę dostać certyfikat”.

    zus 3

    1. Podczas składania wniosku imię, nazwisko i PESEL lekarza zostaną automatycznie uzupełnione. Lekarz musi jedynie wpisać adres e-mail lub numer telefonu. Jest to potrzebne, aby ZUS mógł poinformować go o przygotowaniu certyfikatu.

    zus 4

    1. Następnie należy ustalić hasło do certyfikatu. Będzie oni potrzebne podczas pobierania certyfikatu i później przy podpisywaniu każdego dokumentu.

    zus 5

    1. Przed wysłaniem wniosku konieczne jest zapoznanie się z Regulaminem Usługi Certyfikat z ZUS. Jest on stale dostępny na portalu PUE ZUS. Znajdziesz go na każdym ekranie dotyczącym certyfikatu z ZUS.

    zus 6

    1. Jeżeli wszystkie dane lekarza są poprawne, kliknij przycisk „Wyślij wniosek". Jeżeli dane są nieaktualne, zaznacz opcję „Dane nie są poprawne” i złóż wniosek FZLA.

    zus 7

    1. Dopóki certyfikat nie będzie gotowy, po wejściu w zakładkę „Certyfikat z ZUS” zobaczysz informację o wystąpieniu o certyfikat i o przygotowywaniu certyfikatu przez ZUS.

    zus 8

    1. Kiedy otrzymasz informację, że certyfikat jest gotowy, wejdź w zakładkę „Certyfikaty z ZUS”. Pobierz certyfikat, klikając w przycisk „Chcę pobrać certyfikat”.

    zus 9

    1. Wpisz ustalone przez siebie hasło i kliknij „Pobierz certyfikat z ZUS”.

    zus 10

    1. W tym kroku pojawi się systemowe okienko zapisu pliku. Pamiętaj, aby wybrać takie miejsce w komputerze, do którego masz swobodny dostęp.

    zus 11

    Pamiętaj, że certyfikat pobiera się z PUE ZUS tylko raz. Po pobraniu nie będzie on dostępny z poziomu serwisu, dlatego ważne jest zapisanie go na komputerze.

    Jak sprawdzić ważność certyfikatu ZUS

    Jeżeli masz już certyfikat ZUS, pamiętaj, że jest on ważny przez 5 lat. Możesz złożyć wniosek o wydanie nowego na 28 dni przed upływem ważności. Okres ważności sprawdzisz na swoim profilu na PUE ZUS w zakładce „Certyfikaty”. W głównym oknie pojawi się informacja o dacie ważności certyfikatu. Jeżeli termin minął, zobaczysz tam komunikat o treści: „Nie masz ważnego certyfikatu. Możesz wystąpić o jego wydanie”.

    Więcej informacji na temat certyfikatu znajdziesz pod tym adresem.

    login icon zaloguj register icon zarejestruj